خبر سازان

جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷ ب.ظ

دیابت و چاقی به مغز آسیب می رسانند

دیابت می تواند به تعدادی از اندام ها آسیب برساند - کلیه ها ، چشم ها ، اعصاب ، رگ های خونی ، قلب و غیره. شناخته شده است که دیابت نوع 2 یک عامل خطر برای انواع مختلف ناهنجاری های ساختاری و عملکردی در مغز است. چاقی نیز به میزان کمتری منجر به چنین ناهنجاری هایی می شود.

یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله دیابت اتحادیه اروپا برای مطالعه دیابت شواهدی را نشان می دهد که مبتلایان به اضافه وزن و دیابت نوع 2 دارای ناهنجاری های مغزی شدیدتری نسبت به دیابتی های عادی هستند.

در این تحقیق 50 نفر از افراد دارای اضافه وزن در سنین 30 تا 60 سال که اخیراً مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده شده اند بودند. 50 دیابتی دیگر با وزن طبیعی و 50 داوطلب کاملاً سالم در همان سن شرکت کنندگان در گروه اول شرکت کردند.

همه شرکت کنندگان در این مطالعه تحت آزمایش تصویربرداری تشدید مغناطیسی و آزمایشات روانشناختی قرار گرفتند که حافظه ، عملکردهای شناختی ، زمان واکنش را بررسی می کند.

 

فواید گردو برای دیابت

نتایج مطالعه در بین سه گروه از شرکت کنندگان نشان داد که نازک شدن قابل توجهی از قشر مغز و ناهنجاری های ماده سفید مغز در بیماران دیابتی دارای اضافه وزن است.

ضخامت قشر مخ در مناطق مختلفی از مغز کاهش یافته است. نازک شدن قشر مخ در لوب های گیجگاهی که در بیماران دیابتی دارای اضافه وزن دیده می شود ، نشان می دهد که این نواحی از مغز به ویژه به اثرات ترکیبی چاقی و دیابت نوع 2 حساس هستند. لوب گیجگاهی با حافظه طولانی مدت و درک گفتار همراه است.

نتایج مشابهی در بیماران دیابتی با وزن طبیعی بدن یافت شده است ، اما آسیب مغزی به همان اندازه پیشرفته نبوده است.

علاوه بر این ، نویسندگان این مطالعه دریافتند که تغییرات مغزی در بیماران دیابتی با اضافه وزن مانند مواردی است که در بیماری آلزایمر یافت می شود ، اما به میزان کمتری. این باعث می شود دانشمندان به این باور برسند که دیابت ممکن است یک عامل مستعد برای پیشرفت بیماری آلزایمر باشد.

این مطالعه نشان می دهد که چاقی و دیابت به اختلال شناختی کمک می کنند و اثبات اهمیت پیشگیری از این دو بیماری را اثبات می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۸
جواد هاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی