خبر سازان

پنجشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۵:۲۶ ب.ظ

سفلیس در دوران بارداری

سفلیس نوعی عفونت مقاربتی است که توسط باکتری ایجاد می شود. در صورت عدم درمان به موقع ، سفلیس می تواند منجر به عوارض جدی برای سلامت بیماران شود. درمان به موقع با آنتی بیوتیک برای بهبود بیماران کافی است.

رایج ترین راه ابتلا به سیفلیس رابطه جنسی واژینال ، مقعدی یا دهانی است. در موارد نادر ، می توانید با بوسیدن ، به عنوان مثال ، فردی که در اثر عفونت زخم دهان درد دارد ، آلوده شوید. زنان باردار می توانند سفلیس را از طریق جفت یا هنگام زایمان به کودک خود منتقل کنند.

انتقال عفونت به نوزاد می تواند منجر به آسیب دیدگی چشم ، گوش ، کبد ، قلب ، مغز استخوان و پوست کودک شود و در برخی موارد منجر به تولد نوزاد مرده شود.

اگر باردار هستید و فکر می کنید به سیفلیس مبتلا شده اید ، اولین کاری که باید انجام دهید آزمایش است تا در صورت لزوم پزشک بتواند درمان مناسب را برای شما تجویز کند. برخی از علائمی که می توانید سفلیس را در دوران بارداری تشخیص دهید:

ظاهر یک پاپول دردناک ، که با گذشت زمان به زخم در دستگاه تناسلی خارجی تبدیل می شود. زخم معمولاً طی 4 تا 6 هفته پس از شروع بهبود می یابد.
5 تا 10 هفته پس از شروع زخم ، بیماری به مرحله بعدی منتقل می شود که به سفلیس ثانویه معروف است. در طی این مرحله ، بیماران ممکن است بثورات مختلفی روی بدن ایجاد کنند. علاوه بر بثورات ، بیماران ممکن است از تب ، سردرد ، درد استخوان شکایت کنند. ضایعات سفید مایل ممکن است در قسمت های مختلف بدن ظاهر شوند.
1-2 ماه پس از شروع علائم ، سفلیس وارد یک مرحله نهفته می شود ، در طی آن بیماران هیچ شکایتی ندارند اما مسری هستند.
در آخرین مرحله بیماری ، عوارض عصبی می تواند رخ دهد که منجر به تشنج ، کاهش شنوایی ، کوری و تغییرات ذهنی شود.
چگونه سفلیس می تواند به کودک شما آسیب برساند؟


 
از طریق گردش خون ، سفلیس می تواند به جفت برسد و جنین را آلوده کند. علاوه بر این ، عفونت می تواند در هنگام تولد به نوزاد منتقل شود. با این حال ، اگر به موقع تحت درمان سیفلیس قرار بگیرید ، بعید است کودک شما به این بیماری آلوده شود.

در صورت عدم درمان ، احتمال انتقال عفونت به جنین بسیار زیاد است ، به خصوص اگر سفلیس در زمان ابتلا به بیماری ، شکل اولیه داشته باشد. بیش از 50٪ زنان مبتلا به سفلیس که به موقع درمان نمی کنند نوزادانی آلوده به دنیا می آورند. سقط خود به خودی ، مرده زایی یا عوارض جدی عصبی جنین نیز در این زنان بیشتر مشاهده می شود.

برخی از نوزادانی که مادران آنها به موقع درمان نکرده اند ، دچار عوارضی می شوند که می تواند در طی معاینه سونوگرافی تشخیص داده شود. از جمله این موارد ، به عنوان مثال ، یک جفت بسیار بزرگ ، وجود مایعات در حفره شکم ، بزرگ شدن کبد یا طحال است. در نوزادان آلوده به سفلیس ، سایر ناهنجاری های مادرزادی مانند بثورات پوستی ، ضایعات اطراف دهان و دستگاه تناسلی ، ترشحات غیرطبیعی بینی و تورم غدد لنفاوی ممکن است رخ دهد.

 

جهت مطالعه مطالب بیشتر کلیک کنید

در بیشتر نوزادان ، این علائم بلافاصله پس از تولد ظاهر نمی شوند ، اما در صورت عدم درمان ، یک تا دو ماه بعد بروز می کنند. اگر نوزادان به موقع درمان نشوند ، ممکن است در طول سالها دچار عوارضی مانند تغییر شکل استخوان ها و دندان ها ، از دست دادن بینایی یا شنوایی و سایر مشکلات عصبی شوند. به همین دلیل برای زنان باردار بسیار مهم است که از نظر سیفلیس آزمایش شوند و در صورت لزوم تحت درمان به موقع قرار بگیرند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۳۰
جواد هاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی